Instagram

Monday, January 23, 2012

~orang johor jalan2 di kelantan~

Assalamualaikum Sayang-Sayangku sekalian......

Masa sekarang menunjukkan kul 1.05 pagi..duk menunggu cerita "Kau Laksana Bulan..lakonan ayu raudhah dan zulhuzaimy...kul berape ntah citer nie..haha..sanggup tunggu yer..sambil2 hapdate blog..ape salah nyerkan..mata masih lagi x mengantuk..masih cerah..sebab waktu cutikan sekarang..malam berjaga...kalaulah time semester macam nie kan bagus..berjaga tuk menuntut ilmu...aduuhai diri tolanglah berubah....

meh nak cerita ckit nie.haha..

sekarang nie ramai orang kat umah aku...
akak fatin(sis fafat) aku bawak kawan2 die dari jauh berjalan..jauh ker??..jauh lah jugakkan..orang jauh dari penghujung semenanjung..JOHOR....sedikit sebanyak boleh laa aku tahu ape yang ade dan x ade kat johor tu..ade yg berbangsa jawa gak...boleh la belajar lah sikit..aku plak teruja kan..haha..seronok tau bawak orang luar nie berjalan-jalan kenal TEMPAT kita dan BUDAYA MASYARAKAT kita...

yang habis duit nyer dorang lah...hehe.. first,akak aku bawak mereka-mereka ke gedung kain tempat ma aku borong kain tiap2 minggu .seriusly memang murah lah dorang dapat...sorang 2345 pasang pun tak per..time dapat murah..ape lagi..boronglah...

next day ade majlis kesyukuran dekat umah mak saudara aku..so dari pagi memang diorang joinlah majlis tuh..kitorang satu family kalau ade majlis ape2 or kenduri kawin memang nak masak kitorang akan gotong royong bersama-sama sanak saudara dan orang2 kampung....dan satu term aku belajar, kerja2 nie dipanggil "rewang"..memang penat cikit...tapi berbaloi-baloi...merapatkan hubungan yang dah lama x bersua muka.. pagi tu dihidangkanlah kuih-muih tuk tenaga kerja dapur nie dan hari tu dorang makan dan kenal kuih-muih dari kelantan...siap tempah lagi tau"kuih sardin gulung" nak bawak balik ke johor...dan area rumah mak saudara aku tuh ade perusahaan serunding..so dorang pon belilah berkilo2 serunding nak bawak balik....dorang kate memang teramat murah dari sana..2 kali ganda kot murahnyer....."kos sara hidup di kelantan memang rendah berbanding negeri2 lain"...itu aku akui...

next,akak aku bawak mereka jalan-jalan kawasan kampung aku dan area kat sawah..akak aku pun x pernah turun sawah..inikan pula nak bawak orang turun sawah..haha..aku pun x pernah turun sawah...walau abah aku dulu seorang petani...seingat aku time2 kecik2 dulu jer turun sawah...haha..memang aku lupa daratan...orang2 kampung tengok pelik jer dekat dorang..sebabnyer orang kampung nie tak kenal akak aku nie..yelah...mana nak kenalnyer,,dah berapa tahun keluar dari kampung menuntut ilmu.....kalau balik pon kejap-kejap jelah time cuti semester..kami memang terperap kat umah jer kalau balik kampung..haha..orang kampung akan kenal bile kad kawin sampai ke tangan diorang...time tulah orang akan bertanya2 dan bergosip-gosip....haha
nie aku nak cakap.."bukan kat bandar jer jadi macam nie..kat kampung pun sama..."tapi kat kampung xlah seteruk kat bandar tuh.. maaf yer orang kampung..=))

next akak aku bawak jalan2 area pasir mas...tempat ma aku niaga...dorang banyak membeli makanan lah spt kopok keping...rata2 bila orang luar datang sini mmg itulah yang dicari..kadang2 order kat kawan2 dari kelantan..pasir mas x der tempat2 menarik pom..kalau ade pom,aku x tahu lah tue,,hehe...yang menariknyer pasir mas nie...pasar mundok pasir mas jelah...sume ade kat situ...

dan hari ni dorang pergi kenduri kawin kawan dorang kat  tanah merah...dorang naik kereta api local....dari pasir mas ke tanah merah..tambang harga RM1.10..murah giler kot.....kalau naik bas or kereta sewe,,mau habis RM5 seorang...haha.yang klakarnye akak aku nie die pon x pernah naik keretaapi nie.... aku pun x pernah naik..tuptup hari nie bawak kawan berjalan-jalan naik keretaapi..haha.....

next day dorang nak g berjalan2 n shoping kat kota bharu plak....berjalan-jalan memang habis duit..tapi pengalaman dan kenangan tuh yang berbaloi-baloi.......

aku pon nak keluar kenal budaya negeri orang lain gak..tapi masih tidak berkesempatan.....tunggu time honeymoon kot..haha.tapi yang honeymoon nak pergi oversea dulu tau...mekah,holland,dubai...haha..(suami kalau baca tolong tunaikan boleh??)..haha.banyaklah punya angan-angan....moga ianya jadi kenyataan..haha

 manalah citer nie..x muncul2 pom..nyesal aku tunggu...malas dah la menunggu..
ok bai...len kali klu rajin update lagi...

p/s:berjalanlah tanpa henti jika anda mampu... =)

0 comments:

Post a Comment