Instagram

Wednesday, June 22, 2011

Adakah ianya 1 WARISAN kelak??

salam....
citer pasal perniagaan..
ma n abah aku seorang peniaga kecil-kecilan sahaja..
niaga pakaian@kain..di pasar mundok pasir mas sahaja..
kalau pembaca dari pasir mas mesti tahu..(belakang rel keretapi@dekat stesen keretapi)di kelantan..'berniaga atas longkang saja'..dah itu aje tempat yang ade untuk peniaga-peniaga mencari rezeki..
mulanya hanya peniaga "merempat" sebab tiada tempat tetap..
ibarat pelarian di tempat sendiri..lari dari penguatkuasa..
ALHAMDULILLAH,sekarang dah ade tempat tetap..
disitulah tempat keluarga aku mencari rezeki...
dan sekali lagi  ALHAMDULLIAH sekarang keluarga aku hidup senang la sikit dari dulu..
dari seorang petani dan penternak,pembuat kuih,pembuatan batik,peniaga sambilan(ambik upah berniaga yg orang lain punya syarikat)di sini ma aku belajar selok belok dunia perniagaan,dan seterusnya peniaga tetap dengan modal sendiri...
aku berasa bangga dengan pencapaian ma n abah ini,usaha mereka untuk meningkatkan taraf hidup kami sekeluarga...

boleh dikatakan semua adik-beradik sebelah ma aku kerja diorang adalah peniaga..
semuanya usahawan..kebanyakannya bukak kedai makan..
atuk juga seorang peniaga dulu..

aku??
aku pun x tahu..
layakkah aku untuk jadi usahawan??
nak niaga ape??
teruskan perniagaan ma??
bukak kedai @ syarikat sendiri kelak..macam JAKEL ke,GULATIS..ke
salah satu impian aku untuk kembangkan perniagaan..
tinggikah impian itu??
tak semestinya blajar math tak boleh jadi usahawan bukan..??
macam sepupu aku,seorang doktor,tp berjaya jadi usahawan@pengedar HAI-O..part time..
cikgu aku...berhenti jadi cikgu,jadi ejen insurans..
mereka pun boleh..x kan aku x boleh??
insyaALLAH...asal ade niat dan usaha...segalanya mungkin terjadi..

MATLAMAT KECEMERLANGAN
Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai dari sesuatu urusan, kerjakanlah dengan sungguh-sungguh urusan yang lain’
-Surah alam Nasyrah: Ayat  6 & 7
aku dah belajar sikit-sikit sal perniagaan
selain ambik kursus usahawan kat u(teori n practikal sikit),aku ada jugak ikut ma pegi niaga kadang-kadang..
di situ juga aku belajar..
nak jadi peniaga bukan senang..

"bukan senang untuk senang,bukan susah untuk susah"..harus ingati kata-kata ni..

dari pemerhatian aku sepanjang pergi niaga ngan ma,nak jadi peniaga harus..
1. peramah.."pandai kecek"
2. jangan malu 
3. berani tanggung risiko
4. minat
5.rajin
dan banyak lagi...kalau sesiapa ambik kursus usahawan mesti tahu ciri-ciri untuk jadi usahawanan..
im so sorry..saya tahu tapi saya lupa...heee
sebenarnya ada gambar semasa aku pegi niaga with my mum,but telah hilang gambar tue..
bluetooth punya bluetooth,last2 hilang...replace picture yang baru pabila masuk folder...so hilang la picture lama tue...
lau jumpe balik,insyaallah..aku akan edit balik entri nie...hehe..
layan picture ni lah..aku n the geng jadi usahawan coklat sementara..





bersama mentor kami..klik HERE untuk menempah coklat darinya..


semoga IMPIAN aku TERCAPAI..sekian

0 comments:

Post a Comment